´Vragen?´

Het is een bijzonder gezicht. De persvoorlichter van NAC Breda zit aan de tafel voorin de zaal. Voor hem een bekertje koffie. Tegenover hem zijn alle gele en zwarte stoelen bezet. Aandachtige gezichten. Het zijn veertig leerlingen van Tiener College. Iedereen luistert naar zijn verhaal over zijn dagelijks werk. Contact met de pers. Besloten trainingen. Afspraken met spelers over interviews. Teksten schrijven. Foto´s en filmpjes maken. Social media. E-sporters. ´Wie is hier goed in FIFA?´ Vingers gaan omhoog. ´We zoeken een E-sporter die voor NAC wil gaan spelen. Binnenkort zijn er voorrondes.´

Het is vandaag LAB. Elke maand gaan de leerlingen van Tiener College er minstens één keer een dag op uit. Ze komen op de meest bijzondere plaatsen om te leren. De locaties zijn uitgezocht bij het thema waar de leerlingen op dat moment over leren. Nu is dat #communicatie.

´Zijn er vragen?´ De persvoorlichter kijkt de zaal rond. ´Hoe gaat het met de buitenlanders?´ vraagt een jongetje. ´We hebben heel wat spelers uit het buitenland. We zorgen goed voor ze, zodat ze snel gewend raken in Nederland…´ Het duurt even voordat de persvoorlichter begrijpt wat het jongetje bedoelt. ´Ah! Hoe communiceren de buitenlandse spelers met elkaar? Dat is wat je bedoelt. … In het Engels. Eigenlijk spreken alle spelers in het team Engels met elkaar. We hebben ook een paar Spaanse spelers. Dus je hoort ook wel eens een paar woorden Spaans tijdens de training. Maar eigenlijk gebeurt alles in het Engels…´ De leerlingen stellen nog een aantal vragen en de persvoorlichter test nu en dan ook de kennis van NAC Breda. ´Waar staat de afkorting NAC voor?´ en ´Hoe oud is NAC?´ De persvoorlichter besluit zijn ´aftrap´ van de dag met een foto van alle leerlingen. ´Die is voor Instagram. Zullen we eens kijken hoeveel mensen die liken?´ De leerlingen zwaaien om het hardst. Klik! en ze staan er allemaal op.

De leerlingen zijn in het NAC-stadion te gast bij Playing for success. In de verschillende ruimten die PfS in het stadion heeft spelen de leerlingen verschillende teamspellen. Iedere ruimte verbeeldt een onderdeel van het stadion. De ruimte waar de leerlingen de dag begonnen is ingericht als een persruimte. Eén ruimte is voorzien van een grasmat. Op de muren foto´s van tribunes. Een andere ruimte heeft zitjes en rugnummers en lijkt net een kleedkamer. De leerlingen buitelen bij de spellen over elkaar heen of zitten juist aandachtig te kijken naar de oplossing van een puzzel of een raadsel. Ze merken hoe ze elkaar nodig hebben om tot een goed resultaat te komen. Ze moeten er allemaal even scherp bij zijn willen ze iets oplossen. Medewerkers van PfS begeleiden de leerlingen, maar laten hen vooral zelf de oplossingen aandragen.

De leerlingen werken in vier groepen. Naast de spellen worden ze rondgeleid door het stadion. Mart van Poppel, coördinator van PfS, laat de leerlingen alle onderdelen van het stadion zien. Bij een muur met afbeeldingen van drie overleden NAC-spelers vertelt hij over indrukwekkende voetbaltradities. Hoe respect juist bij voetbal hoort. Rugnummers die uit respect door niemand meer worden gedragen. Ze horen bij spelers die er niet meer zijn. Over de band met families van spelers die voor altijd blijft. Over verbroedering tussen clubs. In de persruimte gaat hij met de leerlingen in gesprek. Wat vraag je in een interview? Welke vragen zijn interessant voor de kijker? Hoe stel je je vraag? Open, gesloten? Waar moet een speler om denken in een interview? De leerlingen bedenken een aantal vragen en oefenen ze samen. Daarna wandelen ze naar de ruimtes waar spelers na de wedstrijd worden geïnterviewd. Daar mogen de leerlingen hun vragen écht uitproberen. Voor de reclamewanden wriemelen ze onwennig met hun handen en stappen ze wat heen en weer tot ze goed staan en de camera aan gaat. Zo rustig mogelijk geven ze voor de camera hun antwoorden. Gespannen gezichten. ´Hoe kijk je terug op de wedstrijd?´ ´Eh. Nou…´ Een andere leerling stelt naast de cameraman de voorbereide vragen. ´Hoe scoorde je je eerste doelpunt in de wedstrijd?´ Als ze antwoord hebben gegeven in het mini-interview lopen ze opgewonden en opgelucht tegelijk vóór de camera weg. ´Heb ik het goed gedaan?´

De hele dag verzamelen leerlingen ook materiaal voor hun eindopdracht. De volgende week werken ze aan een creatief bewijsstuk waarin ze laten zien wat ze deze dag leerden. De jongste leerlingen kregen de opdracht een poster met eigen foto´s te ontwerpen. De oudere leerlingen hebben de opdracht een vlog te maken. De medewerkers van PfS doen er enthousiast aan mee. Ze wijzen de leerlingen op bijzonderheden in het stadion en vertellen over voetbaltradities, spandoeken, spreekkoren, stadionomroepers en bijnamen van voetballers. De leerlingen luisteren aandachtig, stellen al hun vragen en leggen veel vast. Een paar leerlingen lopen een deel van de dag, stoer, met hun telefoon voor hun gezicht. Ze filmen en vertellen wat ze meemaken. Enthousiast kijken ze in de pauzes samen met anderen het materiaal terug. Ze bespreken met gezichten vol plezier hoe ze het materiaal gaan monteren.

Aan het einde van de dag verzamelen de leerlingen weer in dezelfde ruimte als die morgen. Ze kijken terug. Ze stellen de laatste vragen. Ze hebben een geslaagde dag achter de rug. Centraal stond #communicatie. Ze hebben samengewerkt, samen oplossingen bedacht, samen gekeken en zich verwonderd over alles achter de schermen. Ze hebben elkaar aanwijzingen gegeven en geholpen de beste beelden te verzamelen. De leerlingen gaan vol verhalen naar huis. De telefoons van de leerlingen staan vol foto- en vlogmateriaal. De foto van die morgen telt intussen meer dan 600 likes.

5 months ago