Aan de slag met WK-nieuws

Acht leerlingen van Tiener College spelen met elkaar het WK lezen. Tijdens het WK lezen ze elke dag een artikel over het WK. Ze krijgen bij de tekst een aantal vragen.
Elke schooldag wordt een tekst met de groep besproken en staat een nieuwe uitdaging klaar. Op die manier komen de leerlingen in aanraking met verschillende online media, zoals kranten en nieuwswebsites. Met de vragen bij de artikelen oefenen de leerlingen hun leesvaardigheid en tekstbegrip. Ze krijgen de opdracht stukjes tekst samen te vatten en de betekenis van nieuwe moeilijke woorden te ontdekken. Ze leren verbanden, meningen, argumenten, tegenspraken e.d. in teksten te zien. De docent kiest dagelijks een tekst uit en publiceert de link met een aantal vragen op een blog van school. Een aantal keren wordt in plaats van een artikel een (stukje) tv-reportage gebruikt. De leerlingen krijgen daar kijk- en luistervragen bij. Op die manier oefenen de leerlingen ook het begrijpen en samenvatten van gesproken teksten. Het zijn werkvormen die alle leerlingen van Tiener College regelmatig gebruiken om taalvaardigheid te oefenen. Om het competitie-element erin te brengen hebben de leerlingen gevraagd een klassement bij te houden. Ze leverden daarvoor meteen een namenlijstje in, met achter elke naam een land. Er zijn geen groepsfasen en volgende speelrondes. Maar de leerlingen verdienen wel punten. Een voldoende levert 3 punten op, halfgoed is een gelijkspel, een klein aantal goed is, helaas, geen punten. Het aantal goed-fout zorgt voor het doelsaldo. Het klassement is, alleen voor de acht deelnemers toegankelijk, online te vinden.
In de aanloop naar het WK spelen de leerlingen een aantal oefenwedstrijden. Het zijn teksten en opdrachten waar nog geen punten voor worden gegeven. Op 12 juni trappen de leerlingen af met de eerste echte WK-te(k)st.

Geef een reactie