Ik heb een vraag…

image

Leerlingen die het programma Tiener College volgen, hebben een Persoonlijk leerplan. Hiermee leren de leerlingen alle vereiste kerndoelen. Binnen het ‘PLP’ is steeds ruimte voor een of meer eigen onderzoeksvragen. Door hieraan te werken leren leerlingen onderzoeksvaardigheden zoals vragen stellen, doorvragen, informatie zoeken, informatie verwerken en verslag doen. Belangrijk doel is ook de leerling te prikkelen, zelf initiatief te laten nemen en het plezier van leren, onderzoeken en uitvinden te laten ervaren.

De docent stelt met de leerling een aantal duidelijke leerdoelen bij het onderzoeken van de eigen vraag. Op die manier helpt de onderzoeksvraag de leerling om enkele vereiste leerdoelen te behalen.

Bij hun onderzoek zoeken de leerlingen een passende presentatievorm. Bijvoorbeeld een filmpje, een presentatie aan de groep of een schriftelijk verslag. Met deze presentatie leveren ze het bewijs van wat ze hebben geleerd.

Dit blok zijn al verschillende leerlingen gestart met een leervraag. Zoals de vragen: Hoe ontstaat vuur? Hoe is de computer ontwikkeld? Wat was de nieuwste techniek in de middeleeuwen?

 

 

 

 

Geef een reactie