Zien, horen, ruiken, proeven, doen

13641040_1137611919634737_2490004431641036962_oIn het nieuwe schooljaar verandert de centrale ruimte van ons gebouw tweemaal per week in een leerplein. Zoals een forum in een Romeinse stad het centrale marktplein was waar werd gehandeld en officiële bijeenkomsten werden gehouden, zo zullen onze leerlingen zich verzamelen rond mens & maatschappij (M&M). We willen dat de ruimte bijna letterlijk een marktplein wordt. Er moet van alles te zien, te horen, te ruiken, te proeven en te doen zijn.

In de centrale ruimte werken de leerlingen aan de tafels aan grotere projecten. Binnen de projecten presenteren leerlingen op creatieve manieren kernbegrippen, tijdvakken en verbanden tussen onderwerpen. Iedere M&M-middag is er in een hoek of aparte ruimte instructie, waar de leerlingen nieuwe informatie krijgen voor hun project. De instructiegroepen zijn vaste groepen en zijn gemaakt naar instructiebehoefte. Een van de docenten is de middag lang de specialist. Hij of zij geeft een deskundige instructie met zoveel mogelijk interactie. De instructie bestaat uit onder meer uitleg over kernbegrippen, het bestuderen van oude kaarten en historische bronnen, het onderzoeken van modellen, het werken met (oude) voorwerpen en instrumenten en waar het even kan letterlijk geschiedenis voelen en cultuur proeven. De kleding van die tijd aan of gaan ontwerpen. De specerijen, smaken en etenswaren van die streek of tijd op tafel. De meeste keren vragen we de leerlingen thuis al voor te bereiden door bijvoorbeeld een verhaal te lezen, een instructievideo te bekijken of hun voorkennis op te schrijven en te tekenen in een mindmap.

Naast de specialist zijn twee andere docenten aanwezig. Een van deze docenten begeleidt de leerlingen vooral bij het zelfstandig werken en geeft feedback. Elke middag staan een of twee doelen centraal. Het doel is elke leerling op deze middag feedback op product en proces te geven. De andere docent is aanwezig om leerlingen te helpen bij complexere vragen, bij het vinden van bruikbare bronnen en bij het toepassen van ontvangen feedback. In beperkte mate geeft deze docent ook feedback. De twee docenten die begeleiden zorgen dat gedurende de middag voor elke leerling korte feedback wordt genoteerd.

Komend schooljaar leren de leerlingen aan de hand van de kernconcepten Leven (tot de kerstvakantie), Wereldburger (tot Pasen) en Ontdekkingen (tot de zomervakantie). Bij elk kernconcept hoort een reeks interactieve instructies over aardrijkskunde, geschiedenis, economie en levensbeschouwing. Leerlingen verwerken de inhoud van de instructies met kleine discussie- en doe-opdrachten. Leerlingen bewijzen hun kennis en vaardigheid ten aanzien van het grotere geheel (het kernconcept) met twee tot drie grote projecten. Jaarlijks ontwerpen de docenten voor ieder kernconcept enkele projecten.

Voor Leven zijn dat in het komende schooljaar de projecten:

  • Bedrock (dorp van The Flintstones), het bouwen van een dorp uit de tijd van de jagers en de boeren naast de school
  • Stambomen, het onderzoeken van een stukje van je eigen stamboom
  • Bodemschatten, ervaren hoe een archeoloog werkt en het verleden reconstrueert

Voor Wereldburger werkten leerlingen in het verleden aan:

  • Forum Romanum, het bouwen van modellen van een Romeinse stad
  • VN, het organiseren van een VN-vergadering over de millenniumdoelstellingen, met presentaties en debatten over de beste oplossingen
  • Vakantiebeurs, het presenteren van een land naar keuze op een vakantiebeurs voor ouders en familie

Voor Ontdekkingen werkten leerlingen in het verleden aan:

  • Stad van de toekomst, toekomstontwerpen van wonen, vervoer, werken, veiligheid, natuur en vrije tijd
  • Mijn machine, een nieuwe machine die zoveel mogelijk taken kan uitvoeren
  • Ruimteonderzoekers, presenteren van een keuzeonderwerp over heelal en ruimtevaart

Enkele van deze projecten zullen, met enige aanpassing, dit schooljaar opnieuw worden aangeboden.

Geef een reactie