Tiener College voorbeeld op landelijke conferentie 10-14 onderwijs

17634733_1389194924476434_7186109245337349262_nVrijdag 7 april was het theater van Walburg College Zwijndrecht het toneel van de eerste grote conferentie over 10-14-onderwijs. Honderdvijftig bestuurders, schoolleiders en docenten uit heel Nederland ontmoetten elkaar daar en maakten kennis met theorie en praktijk van een latere schoolkeuze en méér VO-aanbod (bijvoorbeeld Frans en wiskunde) in de bovenbouw van het basisonderwijs. Aan het begin van de dag vertelden leerlingen, docenten en ouders over hun keuze voor 10-14-onderwijs. Het Gorinchemse Tiener College was een van de drie Nederlandse voorbeelden op de conferentie. Tiener College is een onderwijsprogramma voor groep 7-8 en klas 1-2 VO dat met een persoonlijk leerplan leerlingen helpt een brede kennisbasis, sterke zelfstandigheid en veel vaardigheden te ontwikkelen. Naast vergelijkbare initiatieven Spring High uit Amsterdam en De Leeronderneming uit Ridderkerk presenteerde Tiener College zijn vernieuwende onderwijsconcept. Ook de leerlingen voortgezet onderwijs van Tiener College waren op 7 april een deel van de dag aanwezig om zelf te presenteren hoe zij leren. De conferentie werd afgesloten met een lezing door Jelle Jolles, bekend van het recente boek Het tienerbrein, en een slotwoord van Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad. De leerlingen van Tiener College en De Leeronderneming sloten de dag samen af met het maken van een eigen reportage over onderwijs vroeger en nu in het Nationale Onderwijsmuseum in Dordrecht.