Camera loopt!

PhotoFunia-1502858660Maandag 21 augustus beginnen de leerlingen van Tiener College met het kernconcept #communicatie. In een groot deel van het curriculum leren de leerlingen over aspecten van communicatie. Leefbaarheid, media, wereldeconomie, wetenschappelijke revolutie, Franse revolutie, Verlichting, burgerrechten en burgerschap, rituelen van de wereldgodsdiensten en zintuigen. Dat zijn de grote onderwerpen waar de leerlingen tot november over leren binnen de leergebieden Mens & maatschappij (M&M) en Wetenschap, natuur & techniek (WNT). De leerlingen maken over wat ze leren één eindwerkstuk. Een korte film. Uit alle begrippen die ze leren kiezen de leerlingen vijf belangrijke. Die begrippen vormen de basis voor een script voor een film van enkele minuten. Leerlingen VO maken een Engelse film.

Wekelijks krijgen de leerlingen instructies M&M en WNT en geven de specialisten van deze vakgebieden feedback over de verwerking van de vijf begrippen in de film. De specialist Nederlands geeft feedback over de opbouw van het script, de dialogen en de uitwerking van personages. In zijn lessen spelen leerlingen delen van hun eigen verhalen en korte verhalen van Nederlandse schrijvers en bekijken en bespreken ze fragmenten uit bekende boekverfilmingen. De specialist Engels beoordeelt het script grammaticaal en geeft tips over dialogen en uitspraak. De specialist beeldende vorming geeft feedback over hoe de leerlingen het script willen verbeelden. In haar lessen bespreken leerlingen onder andere perspectieven, licht en beeldtaal en maken de leerlingen storyboards. Als alle specialisten hun fiat hebben gegeven, starten de leerlingen met het filmen en monteren. De leerlingen krijgen naast instructies M&M en WNT ook korte filmcolleges. Ze maken daar kennis met grote invloedrijke films zoals The Great Dictator, Modern Times en Philadelphia.

Tijdens presentatiemiddagen (maandsluitingen) presenteert een aantal leerlingen de making of van het project. Hoe creëer je samen een sterk verhaal? Hoe maak je een script en een storyboard? Hoe verzamel je rekwisieten? Hoe repeteer je scènes? Hoe regisseer je elkaar? Hoe bereid je je opnamedagen voor? Ook zijn de uiteindelijke films te zien tijdens maandsluitingen. Het VO sluit het project af met een oscargala. Op deze avond ziet hun ouders alle films en worden prijzen uitgereikt voor de beste film, de beste hoofdrol, de beste bijrol en de beste regie. Voor het eigen oscargala is een eigen prijs in het leven geroepen. De osTCar.

De camera loopt vanaf week 1. Dan beginnen de leerlingen met de eerste voorbereidingen voor het project. Via Facebook en Twitter @tienercollege delen we het verloop van het project.