Tekenen op Crosscomix

dsc00410Zaterdag 8 oktober beleefde het stripfestival Crosscomix zijn eerste editie. Op Crosscomix lieten tekenaars, beeldend kunstenaars, filmmakers, schrijvers en muzikanten de ontmoeting van strip en andere kunstvormen zien. Jorik Halberstadt en Rowan Snel, twee leerlingen van Tiener College, werkten op het festival mee achter de tekentafel. Een groep medeleerlingen bezocht het festival om de minicolleges, interviews en live tekenactiviteiten van- en met tekenaars te zien.

Het beeldverhaal speelde een bijzondere rol op het festival. Gedichten en debatten werden live van tekeningen voorzien. Spinvis speelde live voor een wand waarop live tekeningen verschenen. In minicolleges presenteerden filmmakers nog onvoltooide animaties. Tekenaars lieten previews zien uit komende boeken. Verschillende tekenaars tekenden samen met publiek. In de hal en de kleine zaal van de Rotterdamse Schouwburg spraken tekenaars over hun werk. In de ruimte aan weerszijden van de halpresentatie maakten striptekenaars live werk en konden bezoekers meetekenen.

Een van de tekenactiviteiten was de strip jam waar tekenaars na elkaar tekenden en op de tekeningen van elkaar reageerden. Zo ontstonden ter plekke spontaan verhalen. Jorik (12) en Rowan (13) van Tiener College werkten bij deze activiteit aan een tafel naast ervaren tekenaars Nathan van der Veer, Karida van Bochove en Anne Staal.

Nathan van der Veer zette met een eerste tekening een verhaal over de ontwakende stad in gang. Karida van Bochove en Anne Staal zetten het verhaal met hem voort.

Jorik en Rowan begonnen een tweede verhaal dat zich afspeelt tussen ontsnapte dieren. De ervaren tekenaars werkten afwisselend aan het stadsverhaal en het dierenverhaal. De tekeningen werden aan een glazen wand geplakt zodat het publiek het verhaal in wording kon bekijken.

Het bezoek van de leerlingen maakte deel uit van hun schoolprogramma beeldende vorming. Onder de titel Atelier (XL) biedt docent Lianne van der Hoff wekelijks de kans om aan het werk te gaan vanuit zelf gekozen doelen. Deze hangen op de wanden van het lokaal. Leerlingen ontwerpen in overleg met de docent zelf kunstactiviteiten zoals het ontwerpen van reclamecampagnes en boekomslagen, componeren van (film)muziek en het schrijven van scripts voor korte films. Leerlingen voldoen uiteindelijk aan de kerndoelen, maar krijgen binnen dat kader veel vrijheid om te ontdekken en te ondernemen.

14628101_1198403723555556_748668621_nCirca acht keer per jaar biedt de docent een keuze-excursie aan. Een bezoek aan de Amsterdamse expositie van Banksy en een Gorinchemse galerie waren de eerste twee. De derde was Crosscomix. Leerlingen kunnen zelf een keuze maken en bezoeken (naast enkele kunstexcursies met de hele groep) in een schooljaar twee tot drie bijzondere kunstevenementen. Voor leerlingen die zich willen voorbereiden op een grafische of creatieve vervolgopleiding biedt de docent het XL-programma. Leerlingen kunnen extra werk maken (met wekelijks extra tijd voor beeldende vorming) en vormen in gesprek met de docent een portfolio voor hun vervolgopleiding. In het portfolio reflecteren leerlingen ook op projecten die ze hebben ondernomen. Het tekenen op Crosscomix nemen Jorik en Rowan op in hun XL-portfolio.

Geef een reactie