´Goedemorgen, dit is de Duurzaamheidshow!´

De leerlingen VO van Tiener College oefenen lees- en spreekvaardigheid op een wel heel bijzondere manier. Eens in de twee weken maken zij een talkshow. Op maandag beginnen ze met het lezen van een aantal artikelen. Op vrijdag zijn de leerlingen publiek, gast of presentator. Voor de zes talkshows die de leerlingen tot de zomervakantie maken, heeft een aantal leerlingen zich als presentator aangemeld. De leraar kiest de gasten. De andere leerlingen zijn publiek en beoordelen kennis en spreekvaardigheid van presentatoren en gasten.

Het onderwerp van de talkshows is duurzaamheid. Dat is het centrale thema waar alle lessen – van biologie tot economie – tot de zomervakantie over gaan bij Tiener College. Docent Nederlands Pieter Snel: ´Leerlingen leren over ecosystemen, over energie, maar ook over duurzame samenwerking, met lessen over de Koude oorlog. Nederlands sluit aan bij die onderwerpen.´ De leerlingen zijn gewend met een website van de school met actueel nieuws te werken. Iedere week lezen ze teksten uit de krant. Zo oefenen ze begrijpend lezen. Bij het maken van De duurzaamheidshow staan op de website iedere maandag vijf recente artikelen klaar. Ze hebben te maken met onderwerpen waarover de leerlingen bij de andere vakgebieden leren. De leerlingen lezen de vijf artikelen en kiezen er een uit waarin ze zich specialiseren. Pieter Snel:? ´?Ze zorgen dat ze er zoveel over weten dat ze als gast over dat onderwerp in de talkshow kunnen praten. De presentatoren bedenken vragen over de vijf artikelen en interviewen hun vijf gasten. Per talkshow kies ik de leerlingen uit die gast zijn.´

De talkshows vinden op vrijdag in de klas plaats. De presentatoren moeten bewaken dat de show niet langer dan 30 minuten duurt. Ze moeten de interviews met de vijf gasten goed leiden en op tijd afsluiten. De leerlingen hebben veel zin in De duurzaamheidshow. Pieter Snel: ´Bij de teksten zit voor ieder wat wils. Gast-zijn – en iedereen komt wel een keer aan de beurt – is best een uitdaging. En de presentatoren mogen per aflevering zelf vorm geven aan de show. Rubrieken bedenken, interessante filmpjes in het programma opnemen, volop creatief zijn. Het is taalvaardigheid oefenen op een behoorlijk niveau, maar ook op een heel plezierige manier. Ik geniet van de energie die leerlingen in zulke opdrachten steken.´