Over ons

Het beste van 2 werelden

Samenwerken

Examen-Hoed-TC

Tiener College is niet zomaar opgericht. Als onderwijsprofessionals uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs sloegen we een kleine 7 jaar geleden de handen ineen omdat we zagen dat het beter kon in de aansluiting tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs. In het bijzonder voor leerlingen met een zelfstandige manier van leren. Leerlingen die op zouden bloeien als ze in aanraking zouden komen met de vakspecialisten en faciliteiten uit het voortgezet onderwijs, zoals een bêtalab of een kunstvleugel.

 

Ook zien we leerlingen die worstelen met hun schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld omdat ze een erg gedifferentieerd niveau hebben. VWO-niveau op het één, vmbo-niveau op het ander. Naar welke VO-school kan zo’n leerling het beste? Voor zulke leerlingen willen wij er zijn. Tot je veertiende zorgen wij ervoor dat je als leerling wordt uitgedaagd om echt te weten waar je staat. Zodat je met een gerust hart uit kunt stromen naar klas 3 van de school die echt bij je past.

 

Hoe we dat doen? Lees hier meer over ons onderwijsmodel de Noordwijkse Methode en ontdek hier onze 7 principes.

Wereldbol-TC

Hoe geven wij onderwijs?

Sommige scholen zien leerlingen als een leeg vat dat gevuld moet worden met kennis. Hoe meer kennis, hoe meer er geleerd wordt. Bij Tiener College kijken we anders naar onderwijs.

 

Door te werken met de Noordwijkse Methode sluiten wij aan bij de manier waarop mensen informatie verwerken. Mensen willen bijvoorbeeld graag weten waarom informatie relevant is en slaan informatie makkelijker op door te beleven. Daarom werken we met thema’s waarbinnen we voortdurend de nieuwsgierigheid en onderzoekend vermogen van onze leerlingen prikkelen.

 

Een dag bij het Tiener College is ingericht door goed te kijken naar de manier waarop jonge mensen informatie verwerken. ’s Morgens kunnen leerlingen zich het beste concentreren en ligt de nadruk op basisvakken, zoals rekenen, taal, Engels en persoonlijke en sociale vaardigheden.

 

’s Middags staat veel meer het doen centraal: bijvoorbeeld samenwerken aan kernconcepten een excursie of sport.

7-principes-1

Hoe geven wij onderwijs?

Sommige scholen zien leerlingen als een leeg vat dat gevuld moet worden met kennis. Hoe meer kennis, hoe meer er geleerd wordt. Bij Tiener College kijken we anders naar onderwijs.

 

Door te werken met de Noordwijkse Methode sluiten wij aan bij de manier waarop mensen informatie verwerken. Mensen willen bijvoorbeeld graag weten waarom informatie relevant is en slaan informatie makkelijker op door te beleven. Daarom werken we met thema’s waarbinnen we voortdurend de nieuwsgierigheid en onderzoekend vermogen van onze leerlingen prikkelen.

 

Een dag bij het Tiener College is ingericht door goed te kijken naar de manier waarop jonge mensen informatie verwerken. ’s Morgens kunnen leerlingen zich het beste concentreren en ligt de nadruk op basisvakken, zoals rekenen, taal, Engels en persoonlijke en sociale vaardigheden.

 

’s Middags staat veel meer het doen centraal: bijvoorbeeld samenwerken aan kernconcepten een excursie of sport.

Hoe geven wij onderwijs?

Sommige scholen zien leerlingen als een leeg vat dat gevuld moet worden met kennis. Hoe meer kennis, hoe meer er geleerd wordt. Bij Tiener College kijken we anders naar onderwijs.

 

Door te werken met de Noordwijkse Methode sluiten wij aan bij de manier waarop mensen informatie verwerken. Mensen willen bijvoorbeeld graag weten waarom informatie relevant is en slaan informatie makkelijker op door te beleven. Daarom werken we met thema’s waarbinnen we voortdurend de nieuwsgierigheid en onderzoekend vermogen van onze leerlingen prikkelen.

 

Een dag bij het Tiener College is ingericht door goed te kijken naar de manier waarop jonge mensen informatie verwerken. ’s Morgens kunnen leerlingen zich het beste concentreren en ligt de nadruk op basisvakken, zoals rekenen, taal, Engels en persoonlijke en sociale vaardigheden.

 

’s Middags staat veel meer het doen centraal: bijvoorbeeld samenwerken aan kernconcepten een excursie of sport.

7-principes-2

Samenwerken met ouders en onderwijsprofessionals

Leerlingen die van start gaan op onze school, komen op veelal op twee manieren bij ons binnen. Of ze hebben Junior College doorlopen en afgerond, of ze zijn rond groep zes van het reguliere basisonderwijs toe aan iets anders. Er is ook nog een (kleine) derde groep: de groep leerlingen die na groep 8 graag een alternatief wil voor het voortgezet onderwijs, omdat ze nog niet goed weten op welke school ze het beste tot hun recht komen.

 

Iedere leerling heeft dus een eigen instapmoment en een eigen verhaal. Dat zorgt ervoor dat ons team zich goed verdiept in het verhaal van het kind. Natuurlijk door te spreken met de leerling zelf, maar ook met ouders/verzorgers, leerkrachten uit het basisonderwijs en intern begeleiders.

 

Ook in het ontdekken van de beste school voor voortgezet onderwijs voor iedere leerling staan wij klaar. We adviseren, denken mee en begeleiden onze leerlingen zorgvuldig naar een goed instroommoment in klas 3 van de middelbare school.

Samenwerken met ouders en onderwijsprofessionals

Leerlingen die van start gaan op onze school, komen op veelal op twee manieren bij ons binnen. Of ze hebben Junior College doorlopen en afgerond, of ze zijn rond groep zes van het reguliere basisonderwijs toe aan iets anders. Er is ook nog een (kleine) derde groep: de groep leerlingen die na groep 8 graag een alternatief wil voor het voortgezet onderwijs, omdat ze nog niet goed weten op welke school ze het beste tot hun recht komen.

 

Iedere leerling heeft dus een eigen instapmoment en een eigen verhaal. Dat zorgt ervoor dat ons team zich goed verdiept in het verhaal van het kind. Natuurlijk door te spreken met de leerling zelf, maar ook met ouders/verzorgers, leerkrachten uit het basisonderwijs en intern begeleiders.

 

Ook in het ontdekken van de beste school voor voortgezet onderwijs voor iedere leerling staan wij klaar. We adviseren, denken mee en begeleiden onze leerlingen zorgvuldig naar een goed instroommoment in klas 3 van de middelbare school.

Christelijk onderwijs

We zijn een christelijke school. We beginnen en eindigen de dag met een gebed. Iedere week leren leerlingen over godsdiensten en levensbeschouwingen. Leerlingen leren op onze school de Bijbelse verhalen, christendom en wereldgodsdiensten goed kennen. Centraal in deze lessen staan het gesprek met elkaar over levensvragen en standpunten van verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen. We vinden het belangrijk dat leerlingen leren hierover met anderen het gesprek te voeren. Met de leerlingen vieren we Kerst en Pasen, waarbij we de leerlingen betrekken bij de voorbereiding van vieringen. Ook besteden we aandacht aan biddag, Advent, Hemelvaart, Pinksteren en dankdag.

7-principes-3

Christelijk onderwijs

We zijn een christelijke school. We beginnen en eindigen de dag met een gebed. Iedere week leren leerlingen over godsdiensten en levensbeschouwingen. Leerlingen leren op onze school de Bijbelse verhalen, christendom en wereldgodsdiensten goed kennen. Centraal in deze lessen staan het gesprek met elkaar over levensvragen en standpunten van verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen. We vinden het belangrijk dat leerlingen leren hierover met anderen het gesprek te voeren. Met de leerlingen vieren we Kerst en Pasen, waarbij we de leerlingen betrekken bij de voorbereiding van vieringen. Ook besteden we aandacht aan biddag, Advent, Hemelvaart, Pinksteren en dankdag.

7-principes-3

Christelijk onderwijs

We zijn een christelijke school. We beginnen en eindigen de dag met een gebed. Iedere week leren leerlingen over godsdiensten en levensbeschouwingen. Leerlingen leren op onze school de Bijbelse verhalen, christendom en wereldgodsdiensten goed kennen. Centraal in deze lessen staan het gesprek met elkaar over levensvragen en standpunten van verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen. We vinden het belangrijk dat leerlingen leren hierover met anderen het gesprek te voeren. Met de leerlingen vieren we Kerst en Pasen, waarbij we de leerlingen betrekken bij de voorbereiding van vieringen. Ook besteden we aandacht aan biddag, Advent, Hemelvaart, Pinksteren en dankdag.

Wij stellen ons graag aan je voor!

Bij Tiener College werkt het net even anders dan op andere scholen. Je hebt je vaste leergroepbegeleider en je hebt vakspecialisten. Zo combineren we het beste van basisonderwijs en voorgezet onderwijs: een vaste leergroepbegeleider die hoort bij jouw klas en een team van specialisten die er samen voor zorgen dat onze leerlingen over heel veel kennis kunnen beschikken.

Open-Pick-Me-Up-TC

Kennismaken?

Meld je aan voor onze Open Pick-me-up op dinsdag 8 oktober 2019!




Door op 'Doe mee' te klikken ga je akkoord dat jouw gegevens worden gebruikt conform onze Privacyverklaring.

Wil je met ons kennismaken?

Natuurlijk kun je kennis met ons maken. Bijvoorbeeld door contact met ons op te nemen voor een kennismakingsgesprek. Maar als je onze school echt goed wilt leren kennen, kom dan op één van onze Open Pick-me-ups. Vier keer per jaar organiseren we een thema-middag aan het eind van de dag waarbij je als ouder/verzorger en leerling vanaf groep 5 van harte welkom bent. Tijdens een inspirerend programma kun je onze school beter leren kennen.

 

Iedere Open Pick-me-up is anders. De ene keer gaat het over serious gaming, dan weer over DNA en een andere keer over hoe je thuis en school samenwerken in de ontwikkeling van kinderen. Onze Open Pick-me-ups worden altijd door ouders, leerlingen en medewerkers samen georganiseerd.

 

De volgende Open Pick-me-up is op dinsdag 8 oktober 2019!

Prikkel je nieuwsgierigheid!